loading...
سایت تخصصی اندروید
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
اکسپریا Z3 برای کمک به تشخیص بیماری های چشمی،همراه پزشکان اروپایی می شود 0 1093 salar
یکی دیگر از قابلیت های اختصاصی اکسپریا Z3 به اکسپریا Z2 راه می یابد! 0 821 salar
ویژگی امنیتی جدید در اندروید ۵٫۰ مانع کار سارقان تلفن همراه می شود! 0 766 salar
انتشار آپدیت جدید اکسپریا Z3 کامپکت در منطقه ای که گوشی هنوز در آنجا عرضه نشده است. 0 682 salar
برتری حالت Ultra STAMINA اکسپریا Z3 در برابر حالت Ultra Power Saving Mode در گلکسی S5 0 671 salar
دانلود رینگتون ها و تصاویر پس زمینه اندروید ۵ Lollipop 0 768 salar
تماس رایگان با نرم افزار «ساینا»ی همراه اول دانلود 0 1051 alilashani
سونی در رتبه ۵۲ با ارزشترین برندهای جهان در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت. 0 794 alilashani
پس از مدت ها کش و قوس، WhatsApp بالاخره به تملک فیس بوک در آمد! 0 637 alilashani
طعنه کاربران سونی به آیفون و دیگر رقبا: اکسپریا نه خم میشود نه میشکند 0 592 alilashani
سونی دیگر حق استفاده از واژه “ضدآب” را در تبلیغات اکسپریا نخواهد داشت! 0 680 alilashani
تست باتری: اکسپریا Z3 کامپکت رکورد اکسپریا Z3 را شکست و صدرنشین شد. 0 620 salar
جذاب و وسوسه انگیز: تصاویری زیبا از مدل مسی رنگ اکسپریا Z3 0 687 salar
تست باتری اکسپریا Z3 این دستگاه را در صدر اسمارت فون های هم رده خود قرار داد. 0 723 salar
دوربین خارق العاده آخرین پرچمدار سونی مورد تحسین DxOMark قرار گرفت 0 655 salar
علی لشنی بازدید : 403 10 سال پیش نظرات (0)

مقدمه

به جرات می‌توان این اقدام، از دو شرکت ال‌جی و سامسونگ را تحسین برانگیز دانست؛ چرا که دست به کاری انقلابی زدند که پیش از این هرگز شاهد آن نبودیم. اما شاید این نقد بر این دو شرکت کره ای نیز وارد باشد که بهتر بود این ایده‌ی ناب خود را کمی پخته تر می‌کردند و بعد این فناوری را در گوشی‌های خود به کار می‌بستند. همان گونه که گفته شد این شرکت‌ها برای اینکه بازخورد این سبک تلفن‌های همراه را در میان مردم بسنجند، تعداد محدودی از آن‌ها را تولید و روانه‌ی بازار کرده است تا نقص‌ها و معایب آن را در نسل بعدی جبران و مزایای آن را تکرار نمایند. 



طراحی و کیفیت ساخت

بدون تلف کردن هیچ وقتی، مستقیم می‌پردازیم به طراحی منحصر به فرد و انحنایی این گوشی. ال‌جی جی فلکس بر خلاف سامسونگ گلکسی Round که انحنای آن از چپ به راست است، دارای انحنایی از بالا به پایین می‌باشد. باید بگوییم که ما انحنای جی فلکس را بیشتر از Round سامسونگ می‌پسندیم و آن را سودمندتر می‌دانیم. در ابتدا باید گفت که جی فلکس دارای انحنایی به شعاع 700 میلی متر معادل با 70 سانتی متر می‌باشد که از نظر ما انحنایی قابل قبول است؛ چرا که سبب شده تا کار با آن در مقایسه با سایر گوشی‌های 6 اینچی مسطح، آسان‌تر به نظر رسد. ضمنا طراحی جی فلکس غالب جیب پشتی شما را دارد و قرار دادن آن در جیب جلویی کمی برایتان سخت خواهد بود. باید بگوییم که قرار دادن گلکسی Round در جیب جلویی آسان‌تر از جی فلکس می‌باشد. اما در عوض جی فلکس قابلیت تحمل فشار تا 88 پوند را دارد و می‌توانید این گوشی را در جیب پشتتان قرار داده و به راحتی بر روی آن بنشینید. مزیت دیگر این انحنای گوشی ال‌جی، در زمان مکالمه می‌باشد. این انحنا سبب شده تا میکروفون نزدیک به دهانتان و خروجی صدا به گوشتان بچسبد. به همین دلیل صدای ورودی و خروجی در این گوشی تقویت شده و با کیفیت بهتر و بالاتری صدا می‌تواند دریافت و یا فرستاده شود. دیگر مزیت چشمگیر این انحنا در هنگام افتادن گوشی از دستتان می‌باشد. در گوشی‌های مسطح، اولین جایی که در زمان افتادن از گوشی مورد آسیب دیدن است، صفحه نمایش آن است؛ اما این انحنا در جی فلکس سبب شده تا اولین و تنها جایی که در معرض صدمه و آسیب قرار گیرد، لبه ها و حاشیه های دور گوشی باشد. علاوه بر این‌ها، می‌توان مزیت جزیی دیگری را به این انحنای جی فلکس اضافه نمود که آن هم در زمان تماشای ویدئو می‌باشد. همانند تلویزیون‌های منحنی ال‌جی که محو تصاویر آن نسبت به تلویزیون‌های فلت می‌شوید، به طریق اولی محو تصاویر به نمایش درآمده در این گوشی نیز خواهید شد. اما گفتن یک نکته در مورد قابلیت انعطاف پذیری این گوشی خالی از لطف نیست. آن هم این که می‌توانید از هر دو جهت بر این گوشی فشار وارد نماید و از خود مقاومت نشان دهد. بدین معنا که می‌توانید گوشی را هم به رو و هم به پشت بخوابانید و به آن فشار وارد نمایید.
ال‌جی جی فلکس دارای 160.5 میلی متر طول، 81.6 میلی متر می‌باشد. قطر آن نیز نسبت به جی2، 0.2 میلی متر کمتر شده و به 8.7 میلی متر رسیده است. اما به طور عمده، با بزرگ‌تر شدن اندازه‌ی جی فلکس نسبت به جی2، وزن آن هم افزایش یافته است و وزن آن از 143 گرم به 177 گرم رسیده تا جهشی 34 گرمی داشته باشد.

قاب پشتی این گوشی کاملا از پلاستیک ساخت شده و متاسفانه همانند صفحه نمایش آن، مستعد جذب اثر انگشت است. پلاستیک استفاده شده در قاب پشتی به گونه ای است که ممکن است آن را با فلز اشتباه بگیرید چرا که ظاهری برس خورده به خود دارد.



اصالت گوشی‌های ال‌جی در جی فلکس هم رعایت شده و دکمه های پاور/قفل صفحه نمایش و تغییر صدا در قاب پشتی و در زیر لنز دوربین تعبیه شده است. اما دکمه‌ی پاور در جی فلکس نقش چراغ LED را هم دارد که تنها به رنگ آبی می‌باشد. در سمت راست دوربین، یک فلاش LED قرار دارد که همراه خوبی برای عکاسی در محیط‌های تاریک به حساب می‌آید. بر خلاف اکثر گوشی‌های دیگر که حسگر مادون قرمز را در لبه‌ی بالایی گوشی طراحی می‌کنند، ال‌جی سنسور IR جی فلکس را در قاب پشتی و در سمت چپ لنز دوربین قرار داده است تا مجبور شوید در هنگام استفاده از آن، قاب پشت گوشی را رو به دستگاه کنترل شونده بگیرید. نهایتا در پایین این قاب، برند تجاری و لوگوی ال‌جی به چشم می‌خورد و سمت راست آن بلندگوی این دستگاه جا خوش کرده است. اما ویژگی خاصی که در این گوشی وجود دارد و آن را از سایر تلفن‌های همراه متمایز می‌نماید، قابلیت خود ترمیمی آن می‌باشد. بر خلاف اکثر سایت‌ها تکنولوژیکی که به تعریف و تمجید از این قابلیت گوشی ال‌جی پرداخته‌اند، ما بر خلاف آنان و بر اساس تجربه‌ی خود به این نتیجه رسیدیم که این قابلیت به خوبی در این گوشی رعایت نشده و در واقع باید گفت که قابلیت خود ترمیمی در این گوشی آنچنان که کاربران از آن انتظار دارند، در این گوشی وجود ندارد و تنها کمی از خط و خش هایی که بر آن افتاده است را ترمیم می‌کند اما اثر خطی که بر روی آن افتاده است، هرگز از آن محو نخواهد شد.


بالطبع با قرار گیری دکمه های پاور و تغییر صدا در قاب پشتی، لبه های سمت راست و چپ کمی خالی به نظر می‌رسند و تنها شیار سیم کارت در لبه‌ی سمت چپ دیده می‌شود که با ابزار باریک و تیزی مانند سوزن، درپوش آن قابل جدا شدن می‌باشد. 

برخلاف اکثر تلفن‌های همراه دنیا که جک 3.5 میلی متری را در لبه‌ی بالای گوشی طراحی می‌کنند، ال‌جی این جک را همانند جی2 در لبه‌ی پایینی طراحی کرده است. در کنار این جک، میکروفون اصلی و پورت micro USB 2.0 قرار گرفته است. 

 
لبه‌ی بالا در این گوشی تنها میزبان میکروفون ثانویه می‌باشد.

در بالای صفحه نمایش گوشی و در مرکز آن خروجی صدای مکالمه قرار دارد. در سمت چپ این اسپیکر، سنسور مجاورت و دوربین دوم 2.1 مگاپیکسلی آن به چشم می‌خورد.


در پایین صفحه نمایش این گوشی، هیچ دکمه‌ی فیزیکی وجود ندارد و به جای آن، از کلیدهای مجازی و لمسی در داخل صفحه استفاده شده است. در نهایت برند و نام تجاری ال‌جی در پایین این صفحه به چشم می‌خورد.


نمایشگر

اما اوج هنر ال‌جی در جی فلکس در صفحه‌ی نمایش آن نمایان است. چرا که ویژگی‌ای به همراه دارد که تا به کنون در هیچ تلفن هوشمندی ندیده بودیم. انعطاف پذیری. جی فلکس با صفحه‌ی نمایش خمیده و قابل انعطاف خود می‌تواند حداکثر، خود را به سطح زمین بچسباند. بنابراین می‌توانید تا حدی به این گوشی فشار وارد کنید که صفحه نمایش گوشی، مانند سایر تلفن‌های عادی، صاف گردد و موازی با سطح صاف زمین گردد. البته باید گفت که این قابلیت برجسته‌ی جی فلکس به نحو احسن انجام نمی‌گیرد چرا که با اندکی صدای قژقژ همراه است و ممکن است این صدا، کمی کاربر را آزرده خاطر نماید. به هر حال استفاده از این قابلیت و نوآوری جرات و جسارتی می‌خواست که ال جی از پس این کار برآمد. حال انتظار می‌رود این نقیصه کوچک اما مهم، در نسل بعدی این گوشی جبران گردد و آن را به پختگی قابل قبولی برساند.
ال‌جی جی فلکس دارای صفحه نمایش بزرگ و منحنی شکل به اندازه‌ی 6 اینچ می‌باشد که از نوع P-OLED است. حرف P بیانگر کلمه‌ی Plastic می‌باشد که می‌توان نتیجه گرفت که این گوشی دارای پنل پلاستیکی OLED می‌باشد تا به خوبی در برابر فشار از خود مقاومت نشان دهد. اما ال‌جی در وضوح تصویر این گوشی کم گذاشته است و رزولوشن HD معادل با 720 در 1280 پیکسل را برای این گوشی به همراه آورده است. در واقع انتظار می‌رفت، همچون سایر قسمت‌های این گوشی که مشابه جی2 بود، کیفیت صفحه نمایش آن هم مشابه جی2 می‌بود و آن را به کیفیت 1080p می‌رساند. شاید ال‌جی خواسته تا از این رزولوشن پایین HD در این گوشی استفاده نماید، تا جا برای پیشرفت در نسل بعدی این گوشی وجود داشته باشد. همچنین این دستگاه تراکم پیکسلی متوسط 245ppi را دارد که نسبت به جی2 تنزل 179ppi ای داشته باشد. از دیگر نقاط ضعف صفحه نمایش این گوشی باید بگوییم که به شدت مستعد اثر انگشت است به طوری که برای زیبایی آن باید مرتب آن را تمیز نگاه دارید. کیفیت تصاویر در صفحه نمایش این گوشی کمی ناامید کننده است؛ چرا که در نگاه اول و سطحی به این گوشی متوجه نویز موجود در تصاویر نخواهید شد اما اگر کمی عمقی‌تر و ریزبینانه تر به این قضیه نگاه کنید، متوجه نویز موجود در تصاویر خواهید شد. البته شرکت ال‌جی می‌توانست با ترفند بالا بردن تراکم پیکسلی، این مشکل صفحه نمایش را برطرف کند که این کار را هم نکرده است. اما مزایای این گوشی را هم نباید نادیده گرفت. اشباع رنگ‌ها و کنتراست تصاویر در جی فلکس، بالا و مناسب است که آن هم به خاطر پنل OLED استفاده شده برای این گوشی می‌باشد. در نهایت ال‌جی برای محافظت و جلوگیری از افتادن خط و خش بر روی صفحه نمایش آن از محافظ صفحه‌ی Corning Gorilla Glass 2 در جی فلکس استفاده نموده است. دقیقا همان کاری که در جی2 دیده بودیم. اما همان گونه که اشاره شد؛ قابلیت خود ترمیمی تنها در قاب پشت این گوشی وجود دارد و پنل صفحه نمایش آن، چنین قابلیتی را ندارد. 

سخت افزار

سخت افزار جی فلکس نسبت به جی2 هیچ تغییری نکرده است و ال‌جی حتی سعی نکرده تغییری جزئی در پردازنده و سخت افزار آن ایجاد نماید. به هر حال، ال‌جی جی فلکس مجهز به یک چیپ ست کوالکام اسنپ دراگون 800 نسخه‌ی MSM8974 می‌باشد که بر روی این چیپ، یک پردازنده‌ی قدرتمند چهار هسته ای Krait 400 قرار گرفته که می‌تواند با فرکانس 2.26 گیگاهرتز دستورات این گوشی را پردازش نماید. در کنار این پردازشگر یک پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 330 و رم دو گیگابایتی قرار گرفته که همانند جی2 عملکرد عالی‌ای به همراه دارد. در مجموع پردازنده‌ی اسنپ دراگون 800 در ارتباط با پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 330 اجرای خوب و قابل قبولی را دارد که در بازی‌های گرافیکی، عملکرد سریع و روان آن بیشتر مشهود خواهد بود. در مجموع باید گفت که ال‌جی بر روی این گوشی همان سخت افزار پرچم‌دار سال 2013 خود را قرار داده تا نشان دهد که جی فلکس از نظر عملکرد سخت افزاری چیزی کمتر از جی2 ندارد. با وجود همچنین سخت افزاری، می‌توانید با خیال راحت، از همه امکانات سیستم عامل اندروید و تمام بازی‌هایی که تا به حال برای آن تولید شده لذت ببرید و مطمئن باشید که جی فلکس، هیچ‌وقت شما را ناامید نخواهد نمود. اما متاسفانه این گوشی همانند جی2 قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی را ندارد و تنها در یک ظرفیت32 گیگابایتی تولید شده که کاربر باید به همین میزان حافظه قناعت نماید که البته حتی این میزان هم در اختیار کاربر نیست و کمتر از 24 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد.

نرم افزار

نسخه 4.2.2 از سیستم عامل اندروید، سیستم عامل منتخب ال جی برای این گوشی است که از ابتدا بر روی آن قرار دارد. همچنین، رابط کاربری Optimus UI هم بر روی گوشی قرار دارد که رابطی سبک و ساده به شمار می‌رود. اما LG رابط کاربری خود را در جی فلکس نسبت به جی2 تغییرات زیادی نداده و اکثر امکانات موجود در جی2 را بر روی این گوشی قرار داده که سعی می‌کنیم به آن‌ها اشاره کنیم.

امکان استفاده از حالت مهمان هم بر روی این گوشی وجود دارد، بدین صورت که می‌توانید با قرار دادن یک پترن خاص برای این حالت و کشیدن آن، به صفحه مهمان گوشی وارد شوید و در آن فقط تعدادی از برنامه‌ها را برای استفاده یا نمایش نشان دهید.
Q Slide در واقع همان Small Apps در گوشی‌های سونیست که می‌توانید تعدادی از برنامه‌ها را در حین استفاده از دیگر برنامه‌ها، باز نموده استفاده کنید. همچنین تعداد برنامه هایی که می‌توانند به طور همزمان در این حالت اجرا شوند، تنها دو تا می‌باشد.



قابلیت‌های Smart Screen و Smart Video دقیقا مدل کپی شده Smart Stay و Smart Pause از گوشی‌های سامسونگ هستند. بر طبق این قابلیت‌ها، تا زمانی که دوربین جلوی گوشی صورت کاربر را شناسایی نماید، صفحه نمایش خاموش نمی‌شود و همین طور، در هنگام پخش ویدئو هم تا صورت کاربر برگردانده شود، ویدئو استپ می‌گردد. به هر حال، این قابلیت‌ها در سامسونگ هم چندان کارایی نداشتند.
نهایتا قابلیت One Handded Operation، به کاربر امکان تغییر منوها در هنگام تماس یا ارسال پیامک را می‌دهد که باعث می‌گردد کار با یک دست با گوشی به مراتب راحت‌تر گردد. در کل، از نظر امکانات نرم افزاری، جی فلکس فرقی زیادی با جی2 ندارد و همانند آن کارکرد خوبی دارد.

دوربین

همانند جی2 که به یک دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز شده بود، جی فلکس نیز دارای همین میزان کیفیت دوربین است. اما قابلیتی بزرگ، از دوربین جی فلکس حذف گردیده که سبب شده تا دوربین آن نسبت به جی2 ضعیف تر باشد. لرزش گیر اپتیکال (OIS)، قابلیتی بود که دوربین جی2 را از بسیاری از گوشی های اندرویدی متمیز کرده بود. حال این ویژگی برجسته از جی فلکس حذف گردیده تا حالا دوربین جی فلکس را از جی2 متایز نماید. دوربین این گوشی قادر است تا حداکثر رزولوشن 4160 در 3120 پیکسل تصاویر را ثبت نماید. همچنین می‌توانید با کیفیت 1080p و با سرعت 60 فریم بر ثانیه به فیلم برداری با این گوشی بپردازید. یک فلاش از نوع LED در کنار لنز این دوربین قرار گرفته تا بتوانید عکس‌های بهتری در محیط‌های تاریک با آن بیندازید. در قاب جلویی و در بالای صفحه نمایش، یک دوربین ثانویه با کیفیت 2.1 مگاپیکسل تعبیه شده که قابلیت فیلم‌برداری با وضوح تصویر 1080p را داراست. باید گفت که این دوربین به خوبی نیاز شما را جهت انجام مکالمات ویدئویی را بر طرف می‌نماید.



رابط کاربری دوربین این گوشی نسبت به جی2 تغییر زیادی پیدا نکرده و تمام حالت‌های عکاسی و تنظیمات آن در جی فلکس حفظ شده است. از مهم‌ترین امکانات نرم‌افزاری دوربین G2 می‌توان به قابلیت عکاسی  برای حذف سوژه‌ای خاص از تصویر (Shot and Clear)، عکاسی دوتایی عکاسی همزمان با دو دوربین گوشی (Dual Camera)، گرفتن چند عکس پیش از فشار دادن شاتر (Time Catch Shot) و عکاسی HDR و پانوراما اشاره نمود. 
عکس‌های گرفته شده با این گوشی کیفیت مناسبی دارند؛ تصاویر دارای جزییات خوبی می‌باشد و کنتراست بالایی دارند. اما این به معنای عملکرد بی نقص آن نیست؛ چرا که شاهد مقداری نویز در شرایط نوری ضعیف بودیم. در نهایت باید این حقیقت را به شما بگوییم که دوربین جی2 کیفیت بهتری نسبت به جی فلکس دارد.

باتری

ال‌جی برای جی فلکس، یک باتری خیلی بزرگ و قدرتمند 3500 میلی آمپر ساعتی از نوع لیتیم پلیمری در نظر گرفته است که توسط کاربر قابل تعویض نیست. چرا که قبل از آن، قاب پشتی این گوشی قابل باز شدن توسط کاربر نیست. این باتری نیرومند می‌تواند تا بیش از 720 ساعت یعنی بالغ بر 30 روز در حالت استندبای قرار بگیرد. همچنین می‌توانید تا 15 ساعت به طور مداوم به مکالمه با این گوشی بپردازید. اما این تمام شگفتی ما از باتری این گوشی نبود. با توجه به قابلیت انعطاف پذیری کل گوشی، باتری آن هم قابل انعطاف می‌باشد و می‌تواند در اثر فشاری که به آن وارد می‌کنید، از خود مقاومت نشان دهد.



 

حرف آخر

ال‌جی جی فلکس نمونه‌ی خمیده‌ی ال‌جی جی2 به حساب می‌آید که یکسری قابلیت‌ها نسبت به جی2 به آن اضافه و برخی قابلیت‌ها از آن حذف گردیده است. به طور مثال؛ قابلیت خود ترمیمی به آن اضافه شده و لرزشگیر اپتیکال تصاویر (OIS) در آن وجود ندارد. در نهایت ال‌جی اندازه‌ی این گوشی خمیده‌ی خود را به 6 اینچ رسانده تا به معنای واقعی به یک فبلت تبدیل شود. اما خمیدگی صفحه نمایش گوشی سبب شده تا کار با آن را کمی از سایر 6 اینچی‌های مسطح آسان‌تر کند. قابلیت خود ترمیمی در این گوشی آنچنان که کاربران از آن انتظار دارند، در این گوشی وجود ندارد و تنها کمی از خط و خش هایی که بر آن افتاده است را ترمیم می‌کند اما اثر خطی که بر روی آن افتاده است، هرگز از آن محو نخواهد شد. به هر حال این اولین تجربه‌ی حضور ال‌جی در گوشی‌های خمیده و قابل انعطاف بوده و شرکت ال‌جی، خود و شرکت هم وطنش را در این زمینه پیشتاز می‌بیند. در نهایت انتظار می‌رود که این دو شرکت کره ای که پدید آورنده‌ی این ایده نوظهور بودند، در طول سالیان بعد هم حرف‌ها و خبرهای بیشتری از آن‌ها بشنویم.

مزایا:
پردازنده‌ی قدرتمند همراه با عملکرد مناسب
قابلیت انعطاف پذیری و خود ترمیمی
طراحی منحصر به فرد
دو گیگابایت حافظه‌ی رم
سنسور IR
باتری قدرتمند 3500 میلی آمپر ساعتی با قابلیت انعطاف پذیری
معایب:
عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی microSD
رزولوشن پایین صفحه نمایش
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دانلود آخرین نسخه رام های رسمی تمام گوشی و تبلت های اکسپریا سونی و سونی اریکسون

درباره ما
Profile Pic
سایت تخصصی اندروید : بازی - نرم افزار و ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام مطالب باید بیشتر شوند ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 503
  • کل نظرات : 249
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 648
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 144
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 393
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 18
  • بازدید هفته : 4,415
  • بازدید ماه : 1,683
  • بازدید سال : 89,843
  • بازدید کلی : 1,361,452
  • کدهای اختصاصی

    سایت +18

    دانلود تمام اهنگ های استاد معین و استاد قمیشی